"Κοινωνικοοικονομικοπολιτικοσυναισθηματικοί προβληματισμοί "

Παρασκευή, 1 Ιουνίου 2018

Ανακοίνωση για την νέα υποβολή πρότασης χρηματοδότησης του έργου για τη δημιουργία Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ)και αποχετευτικού στο Μεσημέρι.

Για δεύτερη φορά η δημοτική αρχή επιχειρεί μετά την αποτυχία ένταξης της χρηματοδότησης του έργου από το ΕΣΠΑ και με τις ίδιες ακριβώς μελέτες όπως ισχυρίζεται, παρά την πληθώρα στοιχείων που επιβεβαιώνουν τον εσφαλμένο σχεδιασμό της ΕΕΛ,  την ένταξη του έργου στο νέο πρόγραμμα Φιλόδημος μετά και από την απόφαση που πάρθηκε την Τρίτη 29 Μαΐου με τις ψήφους των 2 παρατάξεων Μαυρομάτη και Τσαμασλή. 
 Αντιπροσωπεία της Λαϊκής Συσπείρωσης παραβρέθηκε στο ΔΣ παρά την απουσία της δημοτικής μας συμβούλου για οικογενειακούς λόγους όπου η διοίκηση με υπερβάλλοντα ζήλο υπερασπίστηκε τις θέσεις της χωρίς να απαντήσει σε μια σειρά ερωτήματα που της τέθηκαν.   
Ας δούμε μερικά στοιχεία της μελέτης και τα ερωτήματα που δημιουργούνται από την εμμονή της διοίκησης να επαναφέρει τον ίδιο ακριβώς σχεδιασμό όπως ισχυρίζεται ενώ αυτό αμφισβητήθηκε από δημοτικό σύμβουλο της αντιπολίτευσης με βάση τα έγγραφα που είχαν αποδοθεί. 
Βασική προϋπόθεση χρηματοδότησης του έργου σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία είναι ο πληθυσμός του οικισμού να είναι πάνω από 2000 ισοδύναμοι κάτοικοι αποκλειστικά στις πυκνοδομημένες περιοχές και η δυναμικότητα σχεδιασμού του ΕΕΛ σε βάθος 20ετιας να μην υπερβαίνει το 130% του σημερινού πληθυσμού.  Όρος που υπάρχει και στο ΕΣΠΑ και στο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ. Στο νέο πρόγραμμα υπάρχει και η δυνατότητα για οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων όταν το υπάρχον δίκτυο απορρίπτει λύματα σε λεκάνη απορροής ύδατος που χρησιμοποιείται για πόσιμο ή καταλήγουν σε ¨προστατευμένες περιοχές¨ ή έχει υποβαθμιστεί η ποιότητα των υδάτων από την υφιστάμενη διαχείριση των λυμάτων.
Σύμφωνα με την απογραφή του 2011 οι  κάτοικοι του Μεσημερίου είναι 1831 λιγότεροι από το όριο  των 2000 που τίθεται  και μάλιστα σε μη τουριστική περιοχή. 
Εδώ γεννάται το ερώτημα γιατί ο σχεδιασμός χωρητικότητας του ΕΕΛ είναι ότι το 2055 οι κάτοικοι θα φτάσουν τους 2600, δυναμικότητας δηλαδή πολύ μικρότερης από αυτή που προβλέπεται από το ΓΠΣ για 6459 το 2037, σύμφωνα με στοιχεία που υπάρχουν στην ίδια μελέτη;   Αν επαληθευτούν οι προβλέψεις του ΓΠΣ μήπως θα χρειαστούμε και 2ο ΕΕΛ και αντλιοστάσιο;  
Γιατί δεν εξετάστηκε σοβαρά η σύνδεση του αποχετευτικού δικτύου Μεσημεριού με τον αγωγό της Επανομής προς τον υφιστάμενο ΕΕΛ ΑΙΝΕΙΑ της ΕΥΑΘ αλλά αυθαίρετα και χωρίς καμιά τεκμηρίωση  προβάλλεται η άποψη ότι θα απαιτούσε αγωγό απευθείας σύνδεσης 40 χιλιομέτρων και 8 αντλιοστασίων με κόστος 8-10 εκατομμύρια; 
Ισχυρισμό που επανέφερε η αντιδήμαρχος και μάλιστα ισχυρίστηκε για μια ακόμη φορά ότι είχε αρνητική απάντηση στις επαφές που είχε με τη διοίκηση της ΕΥΑΘ. 
Η ίδια η ΕΥΑΘ σε απάντηση της στο αρμόδιο υπουργείο μετά από 2 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Βουλευτών του ΚΚΕ δηλώνει ότι  ποτέ δεν της ζητήθηκε  να μελετήσει την δυνατότητα σύνδεσης και κόστους, ούτε της δόθηκαν στοιχεία από τον δήμο. Ενώ με πρόχειρο υπολογισμό της αναφέρει ότι θα χρειάζονταν 10 χιλ αγωγός και 2 αντλιοστάσια, κόστους 4 εκατομμυρίων,  για να συνδεθεί με τον αγωγό της Επανομής για να δεχτεί μικρής  δυναμικότητας λύματα, όπως υπολογίζει η μελέτη, ενώ με τα στοιχεία του ΓΠΣ θα είχε μεγάλο κόστος και δεν θα ήταν ανταποδοτικό.
Αρνήθηκε να αποσύρει τα θέματα και να μελετήσει την μελέτη που παρουσίασαν οι κάτοικοι που άμεσα θίγονται για την δυνατότητα σύνδεσης με την ΕΥΑΘ με πολύ μικρό κόστος. 
Γιατί ενώ απορρίφτηκαν οι άλλες 2 χωροθετήσεις του  ΕΕΛ και για το λόγο ότι θα μπορούσαν να δημιουργούσαν όχληση σε άλλους κατοίκους εκτός σχεδίου δεν υπολογίστηκε το ίδιο ως κριτήριο για τους κατοίκους του Αμπελότοπου και της ευρύτερης περιοχής που διαμαρτύρονται; 
Γιατί επικαλείται την έλλειψη  νομοθετικού  πλαισίου ως προς τη θέσπιση ελάχιστου ορίου απόστασης του ΕΕΛ από κατοικημένη περιοχή, όπως ο Αμπελότοπος; 
Πολλά τα ερωτήματα που τίθενται όχι μόνο προς τη δημοτική αρχή για την εμμονή της σε μια μελέτη με τόσες αντιθέσεις αλλά και  την Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης και κυρίως  για το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει και δεν ορίζει ελάχιστο όριο απόστασης των ΕΕΛ από κατοικίες όταν και η ίδια η  μελέτη αναφέρει ότι θα προσελκύονται τρωκτικά, έντομα και άλλα παράσιτα στην μονάδα ή ότι τα υγρά απόβλητα που θα πηγαίνουν στο ξηρό ρέμα  θα αποτελούν εστία προσέλκυσης κουνουπιών και άλλων εντόμων και θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα.
Πως είναι δυνατόν η ύπαρξη και δημιουργία  αποχετευτικού δικτύου να εξαρτάται από την ένταξη του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα που προϋποθέτει Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων και κάθε οικισμός ενός δήμου να αναζητά ατομική λύση; Άποψη που προκρίνει η Μητροπολιτική Ενότητα.
Οι ευθύνες βαραίνουν  τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές που συμβάλλουν στους εκάστοτε σχεδιασμούς των κυβερνήσεων και δεν ζητούν πλήρη χρηματοδότηση και ολοκληρωμένο σχεδιασμό αποχετευτικού δικτύου και διαχείρισης των αποβλήτων. Ανοίγουν έτσι τον δρόμο εξαιτίας και της λειψής   χρηματοδότησης για την εκχώρηση της κατασκευής των υποδομών και της λειτουργίας τους στους κατασκευαστικούς – επιχειρηματικούς ομίλους και το κυριότερο μεταθέτουν το κόστος στις λαϊκές οικογένειες. 
* Η Λαϊκή Συσπείρωση θεωρεί απαραίτητο έργο την κατασκευή αποχετευτικού δικτύου στο Μεσημέρι και ζητά να εξεταστεί το ζήτημα σύνδεσης με το ΕΕΛ ΑΙΝΕΙΑ της ΕΥΑΘ βάση πραγματικών στοιχείων. 
* Συμπαραστέκεται στους κατοίκους που δικαίως διαμαρτύρονται και είναι αντίθετη στην προσπάθεια  της δημοτικής αρχής να φέρει σε αντιπαράθεση τους κατοίκους με το κάλπικο ερώτημα « θέλετε αποχέτευση τότε δεχτείτε και την εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων». 
* Απορρίπτει ξανά τις μελέτες που κατατέθηκαν για χρηματοδότηση του έργου που βασίζονται  όχι στην μεγιστοποίηση του οφέλους για τα λαϊκά στρώματα αλλά  στην μεγιστοποίηση του κέρδους για τον κατασκευαστικό όμιλο που θα αναλάβει το έργο. Κέρδος που επιτυγχάνεται με εκπτώσεις στην προστασία του περιβάλλοντος και στην υγεία των κατοίκων.
Η αντίληψη μας   βρίσκεται στον αντίποδα αυτής της λογικής και των κατευθύνσεων της ΕΕ και των κυβερνήσεων που στο κέντρο τους έχουν την εξυπηρέτηση των κερδών του κεφαλαίου, βασίζεται στην προστασία της υγείας, του περιβάλλοντος και του λεηλατημένου εισοδήματος. Βασίζεται: 
Ø Στην ολοκληρωμένη κρατική χρηματοδότηση της μελέτης, κατασκευής και λειτουργίας των   αποχετευτικών  δικτύων και των εγκαταστάσεων  επεξεργασίας των λυμάτων.
Ø Στον αποκλεισμό των επιχειρηματιών από τη διαχείριση και λειτουργία που επιβαρύνει οικονομικά τις λαϊκές οικογένειες με υπέρογκα τέλη και ταυτόχρονα επιβαρύνει την υγεία και το περιβάλλον.
Ø Στον ενιαίο δημόσιο φορέα διαχείρισης στα πλαίσια ενός φιλολαϊκού, περιβαλλοντικού σχεδιασμού που θα αξιοποιεί το σύνολο των υδάτινων πόρων αλλά και των επεξεργασμένων εκροών των κέντρων επεξεργασίας λυμάτων για άρδευση, πυρόσβεση κα. Θα διαχειρίζεται με ασφάλεια και θα αξιοποιεί τη χωνεμένη και αφυδατωμένη λάσπη και το παραγόμενο βιοαέριο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου